Hakusanamainonta ja tulosten seuranta
Hakusanamainonta (yleisemmin hakukonemainonta) on tehokas tapa markkinoida verkkosivustoja ja siellä esillä olevia tuotteita ja palveluita. Suomessa ylivoimaisesti käytetyin verkon tiedonhakupalvelu on Googlen hakukone. Tutkimusten mukaan lähes 90% suomalaisista etsii verkosta tietoa ostopäätöstensä tueksi. Siksi yrityksen näkyminen käytetyimmän hakukoneen hakutulosten yhteydessä erittäin nopea ja kustannustehokas tapa tavoittaa uusia potentiaalisia asiakkaita.
Erityisen tehokasta hakusanamainonnasta tekee nimensä mukaisesti juuri se, että mainoksia näytetään potentiaalisille asiakkaille ennakkoon määriteltyjen hakusanojen perusteella ja vain sillä maantieteellisellä alueella sijaitseville käyttäjille, joita halutaan tavoittaa. Toisin sanoen, mainostaja voi määrittää hyvin tarkasti sen, millaisten Googlen hakutulosten yhteydessä hän haluaa mainostensa näkyvän ja toisaalta myös sen, millaisten hakujen yhteydessä ei haluta näkyä. Ja mikä tärkeintä, mainoksia näytetään juuri silloin kun potentiaalinen asiakas etsii tietoa kyseisistä tuotteista ja palveluista.
Tämä asiakkaan olemassa olevan tarpeen ja mainoksen esittämisen oikea-aikaisuus tekee hakusanamainonnasta tehokkuudeltaan vertaansa vailla olevan mainoskanavan. Kun tähän yhdistetään vielä dynaamisesti verkon käyttäjän tekemien hakujen mukaan päivittyvä mainosten sisältö, voidaan puhua mainonnasta jonka perusteella tehdyt mainosklikkaukset ja niiden kautta sivustolle saavutetut käyttäjät ovat jokainen potentiaalisia asiakkaita. Ja mikä parasta, mainostaja maksaa vain klikkauksista eli siitä kun potentiaalinen asiakas on saatu mainostajan verkkosivustolle.
Myös hakusanamainonnan tuloksia pitää seurata. Hakusanamainonta yhdistettynä verkkoanalytiikkaan tarjoaa hyvin yksityiskohtaista tietoa mainonnanlla saavutetuista tuloksista, tulee mainostajan ehdottomasti hyödyntää tämä tieto jotta hän voi saavuttaa parhaan mahdollisen tuloksen käytettävissä olevalla mainosbudjetilla.
Mainonnan tehokkuutta voidaan seurata mainonnan kautta saaduilla konversioilla. Konversio voi tarkoittaa esimerkiksi poitentiaalisen asiakkaan verkkosivujen kautta lähettämää lisätietoapyyntöä tai yhteydenottopyyntöä. Yhdistämällä mainostiliin Analytiikkaohjelmisto, voidaan lähes reaaliaikaisesti seurata kuinka moni mainonnan kautta sivustolle päätynyt potentiaalinen asiakas aiheuttaa toivotun konversion, esimerkiksi yhteydenottopyynnön. Tämän perusteella voidaan laskea yhden yhteydenottopyynnön hinta. Kun tiedetään montako yhteydenottopyyntöä vaaditaan yhteen uuteen asiakkuuteen, pystytään laskemaan montako mainoseuroa tarvitaan jotta saavutetaan yksi uusi asiakas. Tämän jälkeen mainostajan pitää vain päättää kuinka monta uutta asiakasta hän kuukausittain haluaa.
Jätä meille yhteydenottopyyntö, asiantuntijamme kertoo miten uusien asiakkaiden ja lisämyynnin hankkiminen kannattaa toteuttaa teidän yrityksellenne.