Kaikki AdWords-kampanjat päivitetään tehostetuiksi kampanjoiksi

Kesälomalle siirtyvän AdWords-mainostajan on syytä muistaa AdWords-kampanjoidensa päivittäminen tehostetuksi kampanjoiksi ennen lomansa aloittamista, sillä viimeisimpienkin kampanjoiden automaattinen päivitys toteutetaan 22.7.2013 Googlen toimesta. Tehostetuissa kampanjoissa on kyse mobiili- ja tablet-laitteiden suosion voimakkaan kasvun huomioimisesta myös AdWords-mainonnassa. Optimaalin asiakkaiden kampanjoiden päivityksistä huolehtii Optimaali.

Mihin tehostetut kampanjat perustuvat?

Tehostetut AdWords-kampanjat perustuvat mobiili- ja tablet-laitteiden suosion kasvuun. Googlen tutkimusten mukaan 59 % ihmisistä ei lähde kotoaan ilman mobiililaitetta. Kun huomioidaan lisäksi, että 43 % ihmisistä etsii paikallista tietoa tuotteista ja palveluista vähintään kerran viikossa, on hyvin perusteltua päivittää AdWordsin mainosformaatteja vastaamaan nykyisiä trendejä.

Edelleen Googlen tutkimusten mukaan mobiililaitteilla paikallista tietoa etsivistä ihmisistä 28 % ostaa etsimänsä tuotteen verkosta ja 25 % ostaa tuotteen lähialueensa kivijalkamyymälästä, joten tehostetuista kampanjoista tulevat hyötymään etenkin paikalliset toimijat

Miten tehostetut kampanjat toimivat

Tehostettujen kampanjoiden ajatuksena on kohdistaa mainonta tehokkaasti eri käyttäjille Googlen AdWords -palvelussa. Mainontaa voidaan kohdistaan esimerkiksi käyttäjän käyttämän laitteen, käyttäjän sijainnin tai kellonajan mukaan. Paikallinen yrittäjä voi kohdistaa mainontaa esimerkiksi lähellä olevien asiakkaiden mobiililaitteisiin. Paikallinen mainos voi olla esimerkiski urheiluliikeen tarjous, joka näkyy 10 km säteellä urheiluliikkeestä liikkeen aukioloaikana. Mainosta ei näytetä sellaisiin kellonaikoihin, kun liike on kiinni. Mainoksen pääpaino voidaan asettaa mobiililaitteisiin, jotta mainos tavoittaa ne asiakkaat, jotka liikkuvat sillä hetkellä urheilukaupan lähellä.

Tehostetussa mobiilimainoksessa voidaan näyttää eri viesti kuin esimerkiksi tietokoneilla näytettävissä mainoksissa. Kätevä tapa on lisätä mobiilimainokseen esimerkiksi liikkeen puhelinnumero ja osoite. Kun puhelinnumeroon lisätään ”click-to-call” -toiminto, voi käyttäjä ottaa helposti yhteyttä mainostajan numeroon pelkällä napin painalluksella. Tällöin myös mainostaja pystyy seuraamaan, monta soittoa mainoksen kautta on saatu. AdWords-mainoksia on mahdollista tehostaa myös muita Googlen tarjoamia laajennuksia käyttäen. Tällaisia laajennuksia on puhelinnumeron lisäksi esimerkiksi yrityksen osoitetieto, enemmän verkkosivulinkkejä tai jokin erikoistarjous. Mainokseen voidaan lisätä myös yrityksen sijantitieto, joka näytetään kartalla haun yhteydessa.

Tehostettuun kampanjaan kuuluu oleellisesti myös kampanjan raportointi. Tehostettujen kampanjat tarjoavat uudenlaisia keinoja kampanjan tehokkuuden seurantaan. Onko kampanjan avulla saatu esimerkiksi lisää puhelinsoittoja tai kasvatettu liikeen myyntiä? Hyvän raportoinnin perusteella kampanjaan voidaan tehdä muutoksia ja tehostaa sitä entisestään.

Lisätietoja tehostetuista kampanjoista